Тема. Подорож Маленького Принца.
Мета: простежити шлях Маленького Принца у Всесвіті; зрозуміти сенс цієї подорожі, розкрити сутність алегоричних образів; розвивати й вдосконалювати навички виразного читання; виховувати здатність критично ставитися до явищ навколишнього світу.
Обладнання: схема «Подорож Маленького Принца», карта зоряного неба.
Тип уроку: розвитку і вдосконалення вмінь, навичок.
Перебіг уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Цитати-підписи до малюнків Екзюпері.
1) «Маленький Принц не міг стримати захоплення:
- Яка ви прекрасна!»
2) «А коли він востаннє полив чудову квітку і збирався накрити її ковпаком, йому навіть захотілося плакати».
3) «Останнього ранку він старанніше, ніж звичайно, прибрав свою планету. Він дбайливо прочистив діючі вулкани… Крім того, у нього був ще один згаслий вулкан… Він прочистив і згаслий вулкан також.»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Чи хотіли б ви помандрувати Всесвітом, побувати на інших планетах? Ми зробимо це разом із Маленьким Принцом і намалюємо карту Всесвіту Маленького принца.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Огляд карти зоряного неба Подорож Маленького Принца.
2. Читання розділу Х за особами.
- Яке враження справив на Маленького Принца король? (Дивна людина, король без підданих)
- Чи можна назвати короля розумним? (І так, і ні. Безглузді ідеї короля викликають сумнів щодо його мудрості.)
- Яку рису характеру уособлює в собі король? (Владолюбство)
На карті зоряного неба розміщується зображення планети короля.
3. Читання розділу ХІ.
- Хто жив на другій планеті? (Честолюбець)
- У чому полягав сенс його життя? (Викликати захоплення і пошану до своєї персони: «Визнавати, що на цій планеті я найкрасивіший, найошатніший, найбагатший і найрозумніший.»)
- Що здивувало хлопчика у роздумах Честолюбця? (Честолюбця зовсім не хвилювало, що його ні з ким порівнювати, він не прагнув чогось досягти, щоб викликати справжнє захоплення.)
- Яка домінуюча риса цього героя? (Честолюбність)
На карті розміщується зображення планети Честолюбця.
4. Читання розділу ХІІ.
- Який герой жив на третій планеті? (П’яничка)
- Що робив П’яничка на своїй планеті? (Пив)
- Як п’яничка пояснював свої дії. (Нелогічно, він не робив спроб розірвати це замкнуте коло, змінити своє життя на краще)
- Назвіть риси характеру п’янички. (Слабкодухість, байдужість)
На карті зоряного неба розташовується зображення планети п’янички.
5. Читання розділу ХІІІ.
- Кому належала четверта планета? (Ділкові)
- Чим зайнята ця людина? (Він рахує зірки, вважає їх своїми. Зірки «кладе» у банк і вважає цю справу серйозною)
- Доведіть, що ділок – неромантична людина. (Увесь час рахує зірки, але ніколи не милується їхньою красою, навіть не пам’ятає, як вона називається; багатство потрібне йому лише для збагачення, але ніякої радості йому від цього немає)
- Чому у Маленького Принца виникають сумніви щодо володіння зірками ділка? («І моїм вулканам, і моїй квітці є користь з того, що я ними володію. А зіркам від тебе немає ніякої користі…»)
- Яку рису характеру уособлює ділок? (Любов до багатства, неромантичність)
На карті зоряного неба розташовується зображення планети ділка.
6. Читання розділу XIV.
- На п’ятій планеті жив Ліхтарник. Які ж почуття викликав він у Маленького Принца? Чому? (Ліхтарник єдиний, хто викликав у Маленького принци повагу)
- Які риси уособлює цей герой? (Вірність слову. Не егоїстичність)
На карті зоряного неба розташовується зображення планети ліхтарника.
7. Читання розділу XV.
- Кому належала шоста планета? (Географові)
- Чому Маленький Принц розчарувався після розмови з географом? (Житель планети, який зайнятий «серйозними» справами. Навіть не знає, чи є гори і океани на його астероїді. Він вважає себе надто важливою особою для того, щоб робити «живу» справу, її він замінив на «паперову».)
- Назвіть головні риси характеру географа. (Відсутність бажання розвиватися – «Ми пишемо про речі вічні і незмінні», не допитливість)
На карті зоряного неба розташовується зображення планети географа.
IV. Підбиття підсумків уроку .
Слово вчителя.
- Майже після кожної розмови з жителями астероїдів Маленький Принц промовляє такі слова: «Що за дивний народ ці дорослі!» Недоліки, що втілюють у собі ці герої настільки очевидні для хлопчика, наскільки непомітні для них самих. Миленький принц, вирушаючи у подорож, мріяв пошукати собі заняття та навчитися чого-небудь. Поки що повчитися він міг лише у ліхтарника: його вірність своєму слову та не егоїстичності.
V. Домашнє завдання.
Розповісти про сутність алегоричних образів жителів астероїда, використовуючи схему «Подорож Маленького принца».
|