Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»
Мета: дати короткі відомості про життєвий і творчий шлях письменника, душевні переживання, підготувати учнів до сприйняття і розуміння змісту твору, розвивати асоціативне мислення школярів, навички аналізу тексту.
Обладнання: портрет Ч.Діккенса, виставка книг письменника, малюнки до твору, текст повісті.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні ми з вами відправимося у подорож до Англії часів Діккенса і отримаємо відповіді на запитання.
- Хто такий Діккенс?
- Яким було його дитинство?
- Яка історія створення повісті «Різдвяна пісня у прозі».
- Поговоримо про людність, доброту, порядність.
ІІ. Сприйняття навчального матеріалу.
- Розповідь заздалегідь підготовленого учня:
«Маленький хлопчик разом з іншими дітьми цілий день наклеював ярлики на банки з ваксою. Це була важка і нестерпна робота на фабриці вакси. Працювали діти у темному підвалі де поряд бродили щурі. Обідня перерва була такою маленькою, що діти не встигали з’їсти бутерброд. Одного разу хлопчик відчув себе нездоровим на роботі – він взагалі був хворобливим. Товариш поклав його на солому і доглядав за ним. Ввечері пішов провести друга, та хлопчик дорогою думав про те, як позбутися супроводжуючого. Дійшовши до одного гарного будинку, він запевнив, що вже прийшов і попрощався. Справа в тому, що на той час будинком хлопчика була в’язниця, бо батько збанкротував. Хлопчик і подумати не міг, що стане знаменитим письменником.»
Бесіда
- Як ви думаєте, хто це був?
- Що ще знаєте про нього?
- Що вразило вас ще в долі письменника? (Цікаві факти біографії)
- Які твори вам відомі?
- Чому Діккенса називають оптимістом? (Живе надією на краще майбутнє)
Давно в Англії існувала традиція: перед Різдвом у газетах публікували твори на різдвяну тематику. Діккенс створив цілий цикл оповідань до Різдва, повчальних за змістом: «Дзвони», «Одержимий», «Битва за життя», «Різдвяна пісня у прозі».
- «Різдво – особливе свято»
Щороку ми з нетерпінням чекаємо на Різдво, надіємося що воно принесе нам радість. Усі готуються прибираючи свої хатинки у святкові гірлянди, які горять святковими вогниками. У крамницях звучить різдвяна музика. На вулицях передсвяткова метушня. А коли сходить перша зірка, то всі сідають за святкову вечерю. Запалюючи ялинку, здається, що зараз трапиться диво.
Конкурс на кращого знавця традицій.
- Коли святкують Різдво в Україні?
- Коли святкують Різдво в світі?
- Чому така різниця?
- У чому різниця святкування?
- Як святкують Різдво українці?
- Які ви знаєте англійські традиції святкування Різдва?
- Які пісні співають на Різдво?
(Звучить різдвяна пісня)
Ви почули відповіді однокласників, прослухали побажання, а чого ви чекаєте від цього свята, адже воно незабаром?
Напишіть, будь ласка, на зірочках і ми помістимо на дошці.
Дивлячись на ваші очікування, можна сказати, що Різдво – це свято добра, милосердя, любові. Саме про це свято розказав нам Ч.Діккенс у творі «Різдвяна пісня у прозі».
![](file:///C:\Users\admin\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.png)
- Про яку родину говорить автор? (Родина Кретчитів)
- Зачитайте епізод святкування Різдва у цій родині. (Від слів «Може втіха виявляти тую снагу…»)
- Яка атмосфера панувала у родині?
- Як жила родина писаря?
(відповіді підтвердити цитатами з тексту)
Вчитель. Доповнити словесний портрет родини писаря може гра «Відгадай ім’я». Про кого ці слова?
а) «Була вбрана убого, в сукні двічі перелицьованій, але прикрашеній стьожками…» (пані Кретчит)
б) «На ньому були страшно великі батьківські комірці, що Боб дав йому задля свята» (Петер)
в) «На ньому була довга шалька з торочками, старе вбрання було позашиване, щоб було святочне. Він ніс на плечах Таймі Тіма, бо той ходив на милицях» (Боб Кретчит)
Вчитель. Отже, сім’я була дуже бідною, але дружною.
- Чому всі були такі веселі, адже сім’я бідна?
- Які почуття викликали у вас образи писаря та його рідних?
- Яка риса характеру об’єднує всіх Кретчитів? (Людяність)
Вчитель. Вони не мають грошей, зате їх серця сповнені любові і поваги до людей. Їх родина – щаслива, бо вони люблять і поважають одне одного.
Словникова робота.
Слово людяність – це синонім слова «гуманізм» .
(Записати в зошит)
4. Гуманістичний зміст повісті.
Гуманістичний зміст повісті допомогають розкрити не тільки образи Кретчитів. Хто ще з героїв твору любить людей, турбується про них?
Давайте прочитаємо в ролях від слів «З веселим Різдвом, дядечку! Щасти вам Боже!» до слів «Я вважаю Різдвонайкращим в році; добрим, веселим, привітним днем! Єдиний з усіх днів, коли вузькі серця ширшають. Я впевнений, що воно мені дало добро, і буде ще його додавати, я славлю його!»
- Подумайте, чому Другий Дух завітав саме до цієї родини? Як це стосується Скруджа?
- За що був покараний Марлей?
- Що він побажав Скруджеві?
- Для чого автор, на вашу думку, створив образ Марлея?
- Чи всі події є реальними у творі?
5. Фантастичні та реальні події.
Практична робота. Заповніть таблицю «Реальне і фантастичне у творі»
- З якою метою автор повісті вживає фантастичні елементи?
6. Рефлексія
Закінчити речення…
- На уроці я дізнався …
- Мені сподобалось…
- Я зрозумів…
7. Домашне завдання.
Дочитати твір «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса, підготувати переказ фрагментів подорожі Скруджа з духами.
|