Закон Джунглів - Велика Ліана, що росте всюди, і ніхто не може сховатися від нього. Джунглів Закони одвічні й нетлінні...
Дж. Р. Кіплінг
ТЕМА: ГОЛОВНИЙ ЗАКОН ДЖУНГЛІВ І СВІТ ЛЮДЕЙ.
МЕТА:
- з’ясувати сенс протиставлення світу звірів і світу людей у творі;
- поглиблювати навички аналізу художнього тексту ;
- розвивати навички узагальнення прочитаного, виразного читання, логічного мислення;
- виховувати позитивні моральні мкості учнів.
ОБЛАДНАННЯ:
- текст казки Дж.Р.Кіплінга «Мауглі»;
- ілюстрація до казки, зроблені дітьми та іл юстрації відомих художників;
- кросворд.
СЛОВНИКОВА РОБОТА (на дошці): тлумачення слів:
- закон
- гуманність (гуманний)
ХІД УРОКУ:
І, II Вступне слово. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Сьогодні ми завершуємо свою подорож разом з героями книги Дж.Р.Кіплінга «Мауглі» таємничими, невідомими нами Джунглями. Нам необхідно згадати Закони, за якими живуть Джунглі, спів ставити їх із законами, за якими живуть люди і вияснити, чи є між ними різниця. В кінці уроку ви повинні відповісти на запитання: яка ідея твору ? Що автор хотів донести до кожного читача.
Ми поділимося на дві групи - ті, що дотримуються Закону, і ті - що не затримуються.
(Давайте разом назвемо персонажі в казки, що дотримувалися Закону і тих, що нехтував ним)
- Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
- Слово вчителя.
Отже, майже усі герої казки «Мауглі» живуть за законами джунглів. Звірі завжди дотримуються їх, якими б суворими вони не були. Порушення законів вважається ганебним вчинком і засуджується жителями джунглів.
А що таке ЗАКОН на вашу думку ?
(словникова робота на дошці - Закон - непорушні правила, вироблені віками)
- А тепер давайте згадаємо найголовніші закони джунглів.
- Закон Джунглів завжди чимось обумовлений:
- Убивай інших звірів лише для їжі і не чіпай Людини.
- Сила - у Зграї. Не роби розбрату у Зграї.
- Кожен звір має привести своїх дітей на Раду Зграї, щоб показати їх іншим.
- Ніхто не має права убивати звірят.
- Усі Джунглі твої. Ти можеш полювати дичину, яка тобі під силу, але ти не маєш права чіпати ніяку скотину, ні молоду, ні стару.
- Віддай частину їжу кволому.
- У лігві - володарка мати, їй віддають чверть здобичі для малят.
- Слово вожака - закон для всіх.
- Ми з тобою - однієї крові.
- Який із законів на вашу думку, є найголовнішим ? («Ми з тобою - однієї крові»)
- Як ви його розумієте ? ( Цей Закон говорить про те, що всі в природі рівні, тому мають допомагати один одному, піклуватися, а не ворогувати )
- Чи всі жителі джунглів дотримувалися законів (В основному всі, лише тигр Шерхан весь час їх порушував).
- Як звірі ставилися до тигра (Усі ненавиділи його).
- Кого ще не любили звірі і за що ? (Шакала Табакі, його називали Лизоблюдом, підкреслюючи тим самим його підлість і лицемірство)
То яким же одним словом можна визначити Закон Джунглів ?
- Розумні, хитрі, жорстокі, підступні, благородні, гуманні ?!
- Проблемні запитання :
Як ви гадаєте, чи можна сказати, що закони джунглів були гуманними ? Давайте звернемося до словника на дошці.
Словникова робота: гуманний -
Ось і ви не випадково гак сидите. Зліва у нас ті - що дотримуються закону. Справа
Зараз кожній групі буде роздано аркуш паперу з цитатами з тексту. Вам потрібно за цитатами назвати ім’я персонажу та визначити риси його характеру.___________________________
Характеристика дійової особи
|
Цитата з тексту
|
Мауглі
|
|
Балу
|
|
Багіра
|
|
Вовки
|
|
Акела
|
|
Каа
|
|
Шер-Хан
|
|
Табакі
|
Звірі - як люди. Поки; рухаються - поки живуть. Бо рух - це життя. То ж не будемо забувати цього і на нашому уроці. Давайте виконаємо Танець Джунглів !
|
- Чому ми не вписали мавп ? (Вони непередбачувані)
- Кого ще не вистачає у даному списку ?
- Мауглі! Чому? (Він живе за законами Джунглів, але він Людина. Слово «Мауглі», як і його переклад - «жабеня» , - Кіплінг вигадав, бо вони не існують в жодній з мов. Можливо, за аналогією: як жабка живе у двох стихіях, так і хлопчик може жити серед звірів і людей. В постійній боротьбі з небезпеками формується сильний характер Манглі. Людське дитинча, яке спочатку потребувало захисту і заступництва, виростає в сміливу, чесну, справедл иву, шляхетну Людину -гідний приклад для наслідування.
Давайте подивимося один маленький фрагмент життя Маленького Жабеняти з великою душею.
(Сценка)
Вчитель:
Мауглі відчув свою силу над звірами.
Завдяки чому ?
(Червона квітка, погляд)
Але чи змінив він своє ставлення до мешканців джунглів ?
Долаючи безліч небезпек та пригод, маленький, немічний хлопчик виріс сильним, великодушним юнаком. Завдяки розуму й винахідливості він переміг ворожого Джунглям підступного Шер-Хана. Звірі добровільно схилитися перед Мауглі і визнали його Володарем Джунглів. І хоча це казка, вигадка, в ній є велика правда: тільки людина наділена розумом і твердою волею, оволоділа на зорі свого
існування Червоною Квіткою - вогнем, змогла піднятися над світом тварин і стати Володарем Природи і одночасно залишитися її частиною.
(Але повернемося до світу звірів)
2. Подумайте, яким автор зображує світ звірів ? (Так, закони джунглів дійсно гуманні й розумні. Світ звірів постає перед нами здоровим морально. В ньому панують справедливість, порядність, вірність).
- Робота з епіграфом Запитання до учнів
Як ви розумієте слова епіграфа ?
(Закони джунглів вічні, оскільки вічною є мудра природа, що їх породила.
- Бесіди з елементами дискусії.
- Як на вашу думку, чи завжди є розумними закони, за якими живуть люди ?
- Чим відрізняються вони від законів Джунглів ?
Робота в групах . (Подумайте, а за якими б законами хотіли жити ви ?
Зараз ми поділимося на групи. Ви повинні сформулювати 5-6 найголовніших на вашу думку, законів
- Слово вчителя.
На жаль, світ людей зовсім інший. Тут є і підлість, зрада, жорстокість, насильство. Люди часто вбивають звірів і птахів зовсім не тому, що голодні, а просто заради забави. Іноді вони навіть вбивають одне одного. Розум, здоровий глузд, справедливість часто відсутні в людському суспільстві. І це жахливо.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.
- Який прийом використовує автор для зображення світу людей і звірів? (Протиставлення або антитеза)
- Дайте визначення антитези.
- У чому, на вашу думку полягає виховне значення казки «Мауглі ?
- Розв’язування кросвордів.
Заключне слово вчителя.
У казці «Манглі» Дж.Р.Кіплінг використав протиставлення або (антитезу). Цей прийом допомагає йому розкрити сутність протиріч, які виникають між світом людей і світом звірів. Своїм твором автор змушує людину замислитися над власним життям, вчинками, їх наслідками. Письменник неначе закликає людство уважніше придивитися до мудрої матінки - Природи, повчитися в неї. Адже людина теж є її часткою. Всі ми однієї крові. Люди називають себе володарями Природи. Але пам’ятайте, слід дбайливо ставитися до того, що вас оточує, адже природа - дім людини, і Людина має берегти його
Домашнє завдання: Підготуватися до письмової роботи. (Твір - роздум на тему: «Чого людині слід навчитися у природи ?)
|