Четвер, 25.04.2024, 21:26
Вітаю Вас Гість | RSS
Новини
Годинник
Випадкове фото
Статистика

Каталог статей

Головна » Статті » Готуючись до уроків

Гордій Н.В. 7 клас Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями».Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі.
 Тема:Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями».Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі.
Мета:Розкрити тему кохання у творі;простежити розвиток характерів Шимека і Бузі у часі та   їх стосунків;розвивати навички роботи з текстом,уміння виділяти ключові епізоди,характеризувати героїв на основі їх вчинків;поглибити знання про метафору і символ.
Розвивати моральну і естетичну сфери особистості,відповідальне ставлення до оточуючих,уміння цінувати і берегти любов,духовні цінності ставити вище матеріальних.

Тип уроку:засвоєння нових знань і вироблення на їх основі умінь і навичок.
Обладнання:літературознавчі словники,мультимедійні файли,аудіозапис радіовистави «Пісня над піснями».
                                                                                            Любов важливіша за все.
                                                                                                                       Пісня Соломона
                                       Перебіг уроку
I Організаційний етап.
ІІ Актуалізація знань і умінь учнів
  Вступне слово вчителя.
      «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема має підзаголовок «юнацький роман»,адже тема юнацтва,втілена у цьому романі,хвилювала письменника протягом усього його творчого шляху.У «Пісня над піснями» Шолом-Алейхем простежує долю своїх головних героїв від їхніх дитячих чарівних ігор і казок,коли почуття кохання лише зароджується,до дорослого життя,прощання з дитинством.
     Розмірковуючи про свої твори,Шолом-Алейхем писав,що сприймає слово «роман» і як художній твір,і як історію кохання. У «Пісні над піснями»,як у жодному з інших творів письменника,передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство,таїну зародження кохання і про його втрату.Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про кохання,багату метафорами і символами.
(Словникова робота:метафора,символ(повторення)).
   Кожна глава схожа на строфу ліричного вірша. «Юнацький роман» Шолом-Алейхема ліричний,сповнений світлого суму,посмішки,чарівності.
   Перед нами – початок юного життя ,коли найчарівніші мрії можуть здійснитися – і вже здійснюються у коханні Шимека і Бузі.Але закони світу не збігаються з внутрішніми законами людини,і мрійник Шимек виявляється надто слабким,щоб протистояти їм.Батько Шимека вважає,що син його зрадив заповіти давнини,але сам юнак розуміє,що трагедія його життя полягає у тому,що він не зміг втримати кохання,котре ще тільки зароджувалося,не звільнив свою царівну.
    У фіналі Шолом-Алейхем називає свій твір «історичним,скорботним романом»:кохання-чарівність-то лише останній сонячний промінь дитинства,порівняно з яким усе життя – призахідні сутінки.Отже,твір Шолом-Алейхема – це роман про роман:ліричний роман про трагічний роман нездійсненного кохання.
2.Перевірка домашнього завдання(міні-твір «Що цінного для себе ви знайшли в «Пісні пісень» Шолом-Алейхема?»)
III.Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Еврістична бесіда.
1)Які почуття викликала у вас повість?
2)Яка книга надихнула на написання свого варіанту «Пісні пісень»?(Біблійна «Пісня пісень»)
3)Від якої особи ведеться оповідь у творі (Оповідь ведеться від першої особи.І завдяки особливостям оповіді – зверненням читача і повторам читач стає слухачем, майже співбесідником автора)
4)Яке перевтілення відбувається з Бузею в очікуванні кохання?(Вона перетворюється в прекрасну царівну, Суламіф;«Я - принц , Бузя – принцеса(Шимек)).
5)Як автор показцє схожість Бузі і біблійної Суламіф (Біблійну Суламіф Бузя нагадує Шимекові.Шимек і Бузя обмінюються цитатами з «Пісні пісень»).
6)Що заставило Шимека побачити світ  іншими очима?(Усвідомлення того,що любов важливіша за все).
7)Чи тільки про любов повість Шолом-Алейхема?(Ні,вона і про велику силу мистецтва , що міняє світ.І про жорстокий час,що руйнує долі ).
8)Прочитайте рядки ,які справили на вас найбільш сильне враження.
9)За допомогою яких художніх засобів автор впливає на наші почуття? (За допомогою метафор,символів,епітетів,порівнянь).
2.Порівняльний аналіз уривків вистави і твору (робота з текстом твору та мультимедією)
Мультимедія:прослуховуввння уривків із вистави за твором Ш.Алейхема «Пісня над піснями» .
І.«Переддень Пасхи »(1.9)
Запитання:Чи такими ви уявляли героїв повісті?Чи гарно передані акторами образи Шимека і Бузі?
ІІ. «Розповідь Шимека про порятунок прекрасної царівни » (1.12)
Запитання:які почуття породжувала  любов  Бузі в серці Шимека ?
Що відчував Шимек,коли дивився на Бузю і тримав її за руку?
2)Які чудернатські історії придумував Шимек, щоб підкорити увагу Бузі?
ІІІ. «За зеленню » (ІІ.6)
Запитання:Які слова використовують Шимек і Бузя з Бібілійної «Пісні пісень» по відношенню один до одного ?
ІV. «Повернення Шимека додому »
Запитання:Чи погоджуєтесь ви з трактуванням образу Шимека актором радіовистави ?
V.Заключний монолог Шимека (IV.15)
Запитання: Чи погоджуєтеся ви зі словами Шимека: «Початок-найгірший початок-кращий , ніж найкращий кінець».
Перевірка завдання №2 домашньої роботи: «Намалювати ілюстрації до повісті»
Запитання:А якими вам уявляється  герої повісті?Якими ви намалювами Шимика і Бузю,які кольори переважають на малюнках?
(Перегляд та обговорення малюнків з д/з)
IV. Рефлексія. Що знайшов і що втратив Шимек?
 Підсумок вчителя:Шукаючи успіху,Шимек втратив цінність значно більшу:саме кохання,що надихало його життя.Тут можна згадати одну біблійну тезу: «Нічого не варті земні скарби, якщо за них людина втрачає душу». Чи -  у цьому випадку -  одну з найголовніших життєвих цінностей.І уже кар’єра стає Шимекові непотрібною,йому лишається тільки згадувати про колишнє щастя,втрачене у гонитві за приземленими успіхами.
Обрана Шолом-Алейхемом форма твору лише підкреслює невмирущу актуальність вибору цінностей.
Робота з епіграфом.Складання дидактичного синкану.
Тема -    любов
Опис -    вічна,всеохоплююча
Дія -       наповнює,надихає,переливається
Фраза-  судження з теми – ніколи не вмирає
Синонім до теми,власне судження ,асоціація – душа.
Робота з епіграфом.
Слово вчителя:
    
 Думаю, ми дійшли до спільної думки: Любов важливіша за все. Скільки людей протягом існування людства робили фатальну, непоправну помилку, зраджуючи любов. Так було в біблійні часи. Так сталося і з Шимеком! Таке може статися  будь з ким, хто необачно міняє вічне на тимчасове, духовне на матеріальне. Міняються зовнішні обставини та причини, але лишається головна сутність. І, думаю, варто прислухатись до мудрості минулого, щоб не повторювати в майбутньому ті самі помилки.
 
V. Підсумок. Оцінювання.
    Чудова повість про юнацьке кохання. І нам тяжко повірити, що під час роботи над нею Шолом-Алейхем був тяжко хворим вигнанцем. Письменник - гуманіст любов простого єврейського хлопчика Шимека ставить поряд із високим коханням біблійних героїв.
Ця повість -  не лише про велику силу кохання! Вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. Повість ця і про жорстокий час, що руйнує долі. Але це і вічний час любові Соломона і Суламіфі, що повторилась в сотнях сердець, і в серцях єврейських дітей Шимека і Бузі.
Звучать слова з книги книг:
«Сильна, як смерть, любов,
Жорстока, як пекло.
Ревність – стріли її. Стріли вогняні».
Бог дарує любов нам. Ми – людям.
  Д.завдання: 1. Дібрати цитати, які б свідчили про те, що любов – головне у житті людини
                         2. Дати відповідь на запитання: Як в творчості, великого єврейського письменника                            
                         відобразилася доля його народу?    
                         3.Дати відповідь на запитання: «Миттєве і вічне у повісті «Пісня над піснями»»                                                                                               

 
 
Категорія: Готуючись до уроків |
Переглядів: 39268 | Рейтинг: 4.5/14
Всього коментарів: 0
avatar
Пошук
Вхід на сайт
Block title
Block content
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0