Вівторок, 16.04.2024, 07:38
Вітаю Вас Гість | RSS
Новини
Годинник
Випадкове фото
Статистика

Каталог статей

Головна » Статті » Готуючись до уроків

Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

 Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами О.Генрі «Останній листок» та

Дж. Олдріджа «Останній дюйм»).

Мета: розвивати навички дискусії, вчити на основі прочитаних творів робити узагальнені висновки, висловлювати свої власні думки щодо поставленої проблеми; розвивати навички аналізу твору, зв’язного мовлення; виховувати любов до життя, вміння боротися за «останній дюйм».

Обладнання: портрети О.Генрі, Дж. Олдріджа; дитячі малюнки до творів; картки з правилами ведення дискусії.

Тип уроку : урок розвитку зв’язного мовлення.

Епіграф:                                            Надія – це прагнення душі переконати себе в тому, що бажання збудеться обов’язково.

Р.Декарт

Хід уроку

  1. Вступне слово вчителя.

 Чи повинна людина боротися за життя, за щастя, за «останній дюйм»? Є така притча: коли Бог творив людину, у нього залишився шматочок глини. Творець довго тримав той шматочок у руках, не знаючи , що з ним робити, а потім запитав: «Що зробити тобі ще?» Людина подумала і відповіла : «Зроби мені щастя». Бог посміхнувся і поклав той шматочок глини людині у руку: «Ліпи». Ця історія говорить, що людина сама творить своє щастя. І часом тільки від неї залежить, як складеться її життя і який дюйм буде у ньому останнім.

  1. Підготовка до диспуту. Правила ведення дискусії

Давайте звернемося до карток  «Правила ведення дискусії»

Дозволяється

Не дозволяється

  • Висловлювати думки та ідеї чітко, лаконічно;
  • Бути чесними і відвертими у своїх відповідях;
  • Аргументувати власну точку зору з опорою на літературний текст;
  • Поважати думку інших;
  • Уважно слухати опонентів;
  • Сперечатися лише з теми диспуту.

-Перебивати промовця під час виступу;

-висміювати, ображати опонента;

Перекручувати думки опонента;

Висловлювати протест мімікою, звуками, жестами;

Відступати від теми диспуту.

Отже, розглянувши ці правила і зрозумівши їх, ми можемо перейти до теми нашої дискусії.

  1. Робота над темою.

  Ми з вами прочитали два чудові оповідання. Вони вчать за будь-яких обставин не втрачати віру, боротися за життя, бути гуманними і не забувати про ближніх. Люди є різні : одні намагаються протистояти обставинам, інші -  тихо підкоряються їм. Одні ніколи не втрачають віри у щасливе майбутнє, інші – завжди все бачать у чорному кольорі. Давайте спробуємо зараз з’ясувати, який колір переважає у сприйнятті оповідання “Останній листок» О.Генрі. Для цього ми просто по черзі зробимо на аркуші паперу по кілька мазків. Ви самі оберете колір, який, на вашу думку, передає настрій оповідання.

1. Малювання настрою оповідання»Останній листок». Робота з мольбертом.

( На малюнку переважають жовтий, оранжевий, сірий кольори. Але є й чорний).

2.Бесіда за малюнком.

  • Чому жовтий і оранжевий кольори переважають на нашому малюнку?

( Очікувана відповідь учнів. Жовтого кольору був листок плюща. А ще жовтий колір – це колір домашнього затишку і тепла. Він оптимістичний. А оскільки оповідання має щасливий фінал, то і сприйняття твору має бути оптимістичним).

  • Звідки ж взявся чорний колір на малюнку?

(Очікувана відповідь учнів. Чорний колір – колір смутку, смерті, печалі. Художник Берман помер. Мабуть, тому і з’явився чорний колір. )

  • Чи можна вважати, що оповідання має песимістичний фінал через смерть художника?

(Очікувана відповідь учня. Ні. Нам, звичайно, шкода художника, але навіть смерть може носити оптимістичний характер. По-перше, художник рятує життя дівчини. По-друге, він нарешті створює шедевр, про який мріяв усе життя).

  • Якщо фінал оповідання щасливий, то чому ж тоді нам так хочеться плакати, коли ми його читаємо?

( Очікувана відповідь учня. Нам шкода художника. Але, мабуть, ми більше плачемо не від того, що Берман помер, а від того, що він врятував життя дівчини. Плачемо від величі його вчинку. Його душі.)

  • Чи можна ці сльози назвати сльозами радості?

(Очікувана відповідь учня.  Напевно, що так. Хоча скоріше це не сльози радості, а сльози очищення, як говорять мистецтвознавці – катарсису. Нам хочеться бути такими, як Берман. Він допоміг дівчині в тяжку хвилину, тоді, коли вона сама вже не мала ні бажання, ні сил боротися за «останній дюйм».)

  • Який же висновок можна зробити: чи потрібно боротися за останній дюйм ( «останній листок») , на думку О.Генрі? А на вашу думку?

3. Малювання настрою оповідання «Останній дюйм». Робота з мольбертом.

- Які ж кольори переважають на цьому малюнку? ( Жовтий, чорний, червоний, блакитний).

- З чим асоціюється у нас жовтий колір? ( Пісок, сонце).

-Чому на малюнку є чорний колір? ( Герої мало не загинули, тобто чорний – це смерть).

-Звідки взявся червоний колір? ( Червоний – це кров. А ще червоний символізує боротьбу, протест, відчай. Герої оповідання з останніх сил борються за життя. )

- Що означає блакитний колір на нашому малюнку? ( Блакитний – то небо, морська вода. А ще – символ мрії, щасливого майбутнього).

4. Порівняльний аналіз оповідань «Останній дюйм» Олдріджа та «Останній листок» О.Генрі.

- В назві обох оповідань є слово «останній». Чи в однаковому значенні воно вживається?

- Яку роль зіграли останній дюйм і останній листок в долі героїв?

- Герої якого оповідання, на вашу думку, мають більше жаги до життя і прикладають більше зусиль для того, щоб вижити?

- Пригадайте твори інших авторів, які ми вивчали у курсі зарубіжної літератури, які вперто боролися за життя і вижили за екстремальних обставин. 9 «Любов до життя « Д.Лондона).

5. Робота з епіграфом.

- Як ви розумієте слова Декарта, які стали епіграфом нашого уроку?

- Чи вірите ви в те, що бажання збудеться, якщо дуже вірити?

-Чому саме ці слова стали епіграфом нашого уроку?

IY. Підсумок уроку.

Людина завжди повинна сподіватися на краще. За будь-яких обставин треба боротися за життя своє і людей, які поряд з нами . Добро і віра врятують людство. Не випадково В.Крищенко говорив : «Спасіння - у добрі, спасіння - у любові. І це стосується, напевно, нас усіх».

Y. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру у формі листа до Дені (героя оповідання “Останній дюйм») чи дівчини з оповідання «Останній листок».

Категорія: Готуючись до уроків |
Переглядів: 2173 | Рейтинг: 5.0/10
Всього коментарів: 0
avatar
Пошук
Вхід на сайт
Block title
Block content
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0